Kosmonautyka.pl |
||
Nowości Kosmonautyka |
Kosmonautyka.pl > USSF-107 2023-09-10 USSF-107Rakieta nośna Atlas V wystartowała z kolejną misją szpiegowską USSF-107 SILENTBARKER.
Pierwotnie start rakiety Atlas V z misją USSF-107 zaplanowany był na 29 sierpnia 2023 roku. "Ze względu na bezpieczeństwo personelu oraz krytycznego ładunku bezpieczeństwa narodowego i zbliżającą się burzę tropikalną Idalia, zespół podjął decyzję o zwrocie rakiety i ładunku do ośrodka integracji pionowej (VIF). Będziemy współpracować z naszymi klientami, aby potwierdzić naszą kolejną próbę startu. Nowa data zostanie podana, gdy będzie można bezpiecznie startować." - przeczytać można było w oświadczeniu ULA. Start przeniesiono na 9 września 2023 roku. Niestety na kilka godzin przed startem wykryta usterka uniemożliwiła wyniesienie. Nastąpił on dzień później, 10 września 2023 roku. Rakieta wystartowała z kosmodromu Canaveral na Florydzie w USA. Start był transmitowany na żywo.
USSF-107 ta wspólna misja dla amerykańskiej rządowego biura rozpoznania National Reconnaissance Office (NRO) oraz amerykańskich wojsk kosmicznych U.S. Space Force (USSF). Jako, że jest to tajna misja to nie wiadomo, co jest wynoszonym ładunkiem. Podczas transmisji nie został ładunek i moment jego uwolnienia na orbicie. "Wspólna misja NRO i Space Force Space Domain Awareness (SDA), SILENTBARKER/NROL107 spełnia potrzeby Departamentu Obrony i wspólnoty wywiadowczej w zakresie ochrony przestrzeni kosmicznej, zapewniając możliwość wyszukiwania, wykrywania i śledzenia obiektów z czujników kosmicznych[...]. Nadzór z kosmosu wzmacnia i pokonuje istniejące ograniczenia czujników naziemnych dzięki szybkiemu 24-godzinnemu gromadzeniu danych satelitarnych niezależnie od pogody, możliwemu tylko za pomocą kosmicznych sensorów, a następnie przekazuje swoje wyniki operatorom satelitów, analitykom i innym użytkownikom misji." - przeczytać można w komunikacie firmy ULA. Rakieta nośna Atlas V napędzana jest przez rosyjskie silniki rakietowe RD-180 zasilane płynnym paliwem rakietowym w postaci naftą (RP-1) i ciekłego tlenu (LOX). Silniki te zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez rosyjskie przedsiębiorstwo NPO Energomasz. Stanowią pochodną czterokomorowych silników RD-170 i RD-171, używanych w rosyjskich rakietach nośnych Energia wynoszących wahadłowiec Buran i ukraińskich rakietach nośnych Zenit. Silniki RD-180 wykorzystują technikę cyklu zamkniętego wzbogaconego ciekłym tlenem, przez co mają około 25% większą moc niż konkurencyjne silniki amerykańskie. Firma ULA ma jeszcze zapas tych silników sprzed inwazji Rosji na Ukrainę i wykorzysta je w kilkunastu następnych startach rakiet Atlas V.
Podczas startu booster wspomagało pięć rakiet dodatkowych na paliwo stałe (SRB). Wsparcie
|