Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > SpaceX przetestuje historyczne pionowe lądowanie rakiety na statku

2015-01-06 SpaceX przetestuje historyczne pionowe lądowanie rakiety na statku

Dziś startuje kolejna rakieta SpaceX. Oprócz rutynowego dostarczenia ładunku ma stację orbitalną przeprowadzona zostanie bezprecedensowa próba pionowego lądowania rakiety nośnej Falcon 9 na bezzałogowym statku.

Do tej pory lądowania rakiet nośnych "na słupie ognia" były domeną opowiadań i filmów sci-fi. Dziś stać się mają realną rzeczywistością. Nieźle jak na pierwszy lot w kosmos w 2015 roku.


Bezzałogowa barka stanowiąca lądowisko dla rakiety (grafika: SpaceX)

Start planowany jest 6:20 rano czasu wschodniego (EST), czyli 12:20 czasu polskiego z kompleksu startowego 40 na Przylądku Canaveral, na Florydzie (USA). Start będzie transmitowany online od 11:00 czasu polskiego na stronie NASA:


Rakieta nośna Falcon 9 przed misją CRS-5 (grafika: SpaceX)

Misja CRS-5 to kolejny lot z zaopatrzeniem dla załogi ISS zamówiony przez NASA. Podczas gdy drugi stopień rakiety nośnej Falcon 9 z 6,5-tonową kapsułą Dragon będą odbywać końcowy etap lotu na orbitę pierwszy stopień rakiety nośnej ma być odzyskany w niezwykły sposób.


Kapsuła Dragon (grafika: SpaceX)

Do lotu wykorzystana zostanie rakieta duustopniowa rakiet nośna Falcon 9 w wersji 1.1. Jest ona dłuższa i szersza od pierwszej wersji Falcona 9. Dzięki temu ma większy udźwig i zapas paliwa. Ten zapas mocy zostanie wykorzystany na pionowe lądowanie pierwszego stopnia rakiety. Przestanie on pracować po trzech pierwszych minutach lotu. Wówczas to rakieta znajdować się ma na na wysokości około 80-90 km i poruszać się z prędkością ponad 3 km/s. Podczas gdy drugi stopień z ładunkiem będzie kontynuował lot na orbitę, pierwszy stopień rakiety zostaje odrzucony. Zacznie on opadać obróciwszy się wpierw 9 silnikami rakietowymi Merlin-1D do dołu. W przeciwieństwie do większości misji w kosmonautyce nie zakończy się on uderzeniem w ziemię lub wodę ale opadanie członu będzie stabilizowane i odpalana będą co jakiś czas silniki co ma spowodować zwolnienie opadania do około 250 m/s. W odległości około kilometra od powierzchni silniki zostaną uruchomione na dłużej - aż do pionowego lądowania na oceanicznej platformie.


Rozkładana kratownica mająca zapewnić stabilny spadek pierwszego stopnia rakiety (grafika: SpaceX)

Lądowiskiem dla Falcona 9 będzie płaska barka. Zbudowano na nim lądowisko o wymiarach 75 x 52 metrów. Statek nazwano Autonomous Spaceport Drone Ship (ASDS). Jak wskazuje jego nazwa jest on bezzałogowy. Jego praca nadzorowana jest z drugiego statku znajdującego się w znacznej odległości. SpaceX szacuje szansę na udane lądowanie na ok. 50%.

Możliwość wielokrotnego użycia rakiet nośnych ma obniżyć koszt lotów kosmicznych.

SpaceX ma już pewne doświadczenie jeśli chodzi o pionowe rakietowe lądowania. Umożliwiły go pojazd eksperymentalny Grasshopper.

Są to także pojazdy F-9R Dev-1 i Dev-2 stanowiące odchudzoną wersją rakiety Falcon 9 v1.1. W ramach lotów komercyjnych już 4 cztery razy wykonano testy pionowego lądowania, ale w oceanie. Trzy z nich powiodły się, pierwszy stopień rakiety powiem "zatrzymywał" się tuż nad poziomem oceanu po czym do niego wpadał.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: