Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > EDRS-SpaceDataHighway

EDRS-SpaceDataHighway

EDRS-SpaceDataHighway to budowany globalny system laserowej komunikacji satelitarnej.

Laserowe łącza optyczne otwierają nowe możliwości w telekomunikacji także w kosmosie. Oparta o nich satelitarna sieć telekomunikacyjna EDRS-SpaceDataHighway słyżyć ma do przesyłu ogromnych ilości danych z prędkością do 1,8 gigabita na sekundę. Dla porównania przepustowość dotychczasowych radiowych połączeń satelita - Ziemia nie przekracza zwykle kilkuset megabitów na sekundę.


Budowany system EDRS-SpaceDataHighway porównać można do kosmicznej infostrady (grafika: Airbus)

Podstawę systemu stanowią węzły zamontowane na satelitach na orbicie geostacjonarnej. Do tej pory umieszczone zostały 2 takie węzły.

Wyniesienie Węzeł Satelita Orbita Pozycja
1. 2016 EDRS-A Eutelsat 9B GEO 9°E
2. 2019 EDRS-C EDRS-C GEO 31°E


Satelita węzłowy EDRS-C wyniesiony został 6 sierpnia 2019 roku na pokładzie rakiety Ariane 5 (grafika: ESA)


Wyniesienie EDRS-C

Posadowienie na wysokiej orbicie geostacjonarnej (36 tys. km nad powierzchnią Ziemi) węzły "wisząc" nad Ziemią mają w swoim zasięgu satelity krążące na niższych orbitach oraz obiekty w atmosferze ziemskiej jak samoloty i drony.


Komunikacja laserowa z orbity z lecącym samolotem (grafika: Airbus)

Dla globalnego pokrycia brakuje jeszcze jednego węzła. Trzeci i zarazem ostatni węzeł znaleźć się ma na orbicie w 2024 roku. Zostanie umieszczony na satelicie "wiszącym" nad Azją i Pacyfikiem. Wówczas umożliwiać ma on przesył aż 50 terabajtów danych dziennie niemal w czasie rzeczywistym.


Prezentacja systemu

W porównaniu do obecnie wykorzystywanej na satelitach komunikacji radiowej komunikacja lasera oferuje znacznie większą przepustowość danych oraz bezpieczeństwo przesyłu danych (niemal niemożliwe podsłuchanie transmisji).

Segment naziemny systemu tworzą poniższe lokalizacje.

Lokalizacja Kraj Rola
Ottobrunn Niemcy centrum operacyjne
Weilheim Niemcy stacja naziemna
Redu Belgia stacja naziemna
Harwell Wielka Brytania stacja naziemna

Pierwszym klientem systemu EDRS-SpaceDataHighway jest Komisja Europejska. System już teraz komunikuje się z krążącymi na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) czterema satelitami obserwacyjnymi Sentinel. Wyposażone one zostały w terminale do komunikacji laserowej.


Laser Communication Terminal (grafika: Airbus)


Podsumowanie komunikacji z Setinelami

W 2021 roku dołączą do nich francuskie satelity Pleiades Neo Earth.

System komunikacji laserowej SpaceDataHighway powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego między Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) a koncernem Airbus. Producentem terminali laserowych jest Tesat-Spacecom i niemiecka agencja kosmiczna DLR.

Koszt systemu to 500 mln euro.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) jest pionierem jeśli chodzi o laserową komunikację na orbicie. W 2001 roku europejskiemu satelicie Artemis udało się nawiązać laserowe połączenie z satelitą SPOT-4 o przepustowości 50 Mbps. Pięć lat później Artemis pomyślnie nawiązał łączność laserową z samolotem w locie. W 2014 satelity Sentinel 1A i Alphasat nawiązały połączenie laserowe o długości ponad 35 000 km.

Zobacz także:

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: