Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > SpaceShipTwo

SpaceShipTwo

SpaceShipTwo to prywatny załogowy statek kosmiczny przeznaczony do komercyjnych turystycznych lotów suborbitalnych.

SpaceShipTwo został zaprojektowany przez firmę Scaled Composites (konstruktor Burt Rutan) dla firmy Virgin Galactic. SpaceShipTwo zabierać ma turystów w balistyczne loty suborbitalne.


SpaceShipTwo w środku pod samolotem-nosicielem WhiteKnightTwo (grafika: Jeff Foust (CC))

Konstrukcja

Pojazd kosmiczny SpaceShipTwo oparty jest na projekcie wcześniejszego, mniejszego statku SpaceShipOne. Podobnie jak on także SpaceShipTwo wynoszony jest wpierw na wysokość kilkunastu za pomocą samolotu-nosiciela. Jest nim WhiteKnightTwo. Potem jest odłączany SpaceShipTwo i włącza swój pojedynczy silnik rakietowy.

Dane techniczne statku kosmicznego SpaceShipTwo:

  • długość: 18,3 m
  • rozpiętość: 8,2 m
  • wysokość: 4,5 m
  • liczba miejsc: 2 pilotów + 6 pasażerów

Powrót na Ziemię odbywa się lotem ślizgowym dzięki użyciu przestawnych skrzydeł.

Loty

Projekt statku ukończono 2005, budowę pojazdu zaś rozpoczęto w marcu 2006 roku. Pojazd został przedstawiony prasie w styczniu 2008 roku.

W 2010 roku odbył się udana pierwsza próba próbę odłączenia SpaceShipTwo o nazwie "VSS Enterprise" od statku macierzystego WhiteKnightTwo. Pojazd szybując powrócił na lotnisko i wylądował.

29 kwietnia 2013 roku odbył się pomyślny lot testowy z odpaleniem silników rakietowych. Przekroczona została prędkość dźwięku.

31 października 2014 roku statek uległ katastrofie VSS "Enterprise" na pustyni Mojave w Kalifornii w wyniku błędu pilota. Jeden z dwóch pilotów zginął.

Po katastrofie zbudowano drugi statek typu SpaceShipTwo nazwany VSS "Unity". Pierwszy jego lot z włączonym silnikiem rakietowym odbył się 5 kwietnia 2018 roku. Silnik rakietowy pracował około 30 sekund. Rozpędzony nim pojazd osiągnął pułap 25,7 km i prędkość maksymalną 1,6 Macha. W kolejnym locie 29 maja 2018 udało się osiągnąć 34,9 km wysokości, zaś 26 lipca 2018 roku wysokość 52 km.

W czwartek 13 grudnia 2018 roku rakietoplan VSS "Unity" wzniósł wysokość ponad 82 km nad Ziemią.

22 lutego 2019 roku rakietoplan VSS "Unity" wzniósł wysokość ponad 89,9 km nad Ziemią. Na pokładzie, obok 2 pilotów, była także pierwsza testowa turystka. Beth Moses, pracownica firmy Virgin Galactic, wystąpiła jako pasażer.

11 lipca 2021 roku rakietoplan "VSS Unity" poleciał kolejny raz, tym razem z 6 osobami na pokładzie. Wśród pasażerów był miliarder Richard Branson, założyciel firmy Virgin Galactic. Został on pierwszym właścicielem firmy kosmicznej, który wzniósł się w (niemal) kosmos na pokładzie własnego statku kosmicznego.

Data Wysokość Praca silnika Prędkość
2018-04-05 25,7 km 30 s 1,6 Ma
2018-05-29 34,9 km 1,9 Ma
2018-07-26 52 km 42 s 2,47 Ma
2018-12-13 82,7 km 2,9 Ma
2019-02-22 89,9 km 3,0 Ma
2021-05-22 89,2 km
2021-07-11 86,1 km
2023-05-25 87,2 km

Choć firma Virgin Galactic chwali się, że lata w kosmos należy przypomnieć, że najczęściej jako umowną granicę przestrzeni kosmicznej uznaje się tzw. linię Karmana, na pułapie 100 km nad Ziemią. Wysokość 80 kilometrów za granicę kosmosu uznają tylko Amerykanie.

Przyszłość

Pierwsze komercyjne loty z turystami na pokładzie planowane są na 2023 rok. Obecna cena za lot to 250 450 tys. dolarów. W przyszłości cena spaść ma do około 40 tys. dolarów.

Docelowo powstać ma flota 5 statków SpaceShipTwo.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: