Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > Phantom Express - uskrzydlona rakieta Boeinga

2018-03-07 Phantom Express - uskrzydlona rakieta Boeinga

Phantom Express to budowany przez firmę Boeing system wynoszenia ładunków w kosmos.


Phantom Express na stanowisku startowym (grafika: Boeing)

Powstawanie

Pojazd powstaje w ramach współpracy koncernu Boeing z agencją obronną DARPA, znaną ze wspierania przełomowych technologii (jak np. Internet). Program nazwany Experimental Spaceplane (XS-1) został zapoczątkowany przez DARPA pod koniec 2014 roku. W maju 2017 roku DARPA wybrała Boeinga jako wykonawcę pojazdu.

Phantom Express umieszczać ma na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) obiekty o masie do 1,36 tony, głównie małe sztuczne satelity.

Po umieszczeniu ładunku na orbicie pojazd autonomicznie ma lądować na zwykłym pasie startowym. Jest to zatem system wielokrotnego użytku.

Budowa

Uskrzydlony stopień pierwszy wyposażony ma być w 1 silnik rakietowy Aerojet Rocketdyne AR-22. Wywodzi się on od wczesnej wersji silnika głównego wahadłowca Space Shuttle.


Wymontowane z wahadłowców silniki główne Space Shuttle (grafika: NASA)

To pewny, używany przez dziesięciolecia silnik, który ani razu nie zawiódł. Z części pozostałych po programie amerykańskich wahadłowców złożone zostaną 2 silniki tego typu. Napędzane one będą przez ciekły tlen (LOX) oraz ciekły wodór (H2). Odzysk pierwszego stopnia to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę.

Drugi stopień służyć ma do finalnego wynoszenia ładunku na orbitę. Będzie jednorazowy.

Obecnie trwa budowa pojazdu. Pod koniec 2018 roku Boeing zakończyła budowę zbiornika na ciekły tlen. Zbiornik ten, wraz z kompozytowym zbiornikiem na ciekły wodór to jedna z najważniejszych części rakiety. Oba zbiorniki będą gotowe do końca 2019 roku. Zbiorniki te zasilą w paliwo ostatnio przetestowany silnik główny AR-22.


Zbiornik na ciekły tlen (grafika: Boeing)

Boeing ocenia, że wykorzystania znacznie lżejszych kompozytowych zbiorników kriogenicznych pozwoliło zaoszczędzić prawie 40% masy w porównaniu do zbiorników aluminiowych.

Dane techniczne Phantom Express:

  • długość: 30,5 m
  • wysokość: 7,3 m
  • średnica: 4,1 m
  • rozpiętość skrzydeł: 19 m
  • silnik: 1 x Aerojet Rocketdyne AR-22
  • paliwo: ciekły wodór i ciekły tlen
  • nośność 1 361 kg (LEO)

Loty

Pierwszy lot planowany jest na 2021 rok.

System ma umożliwiać nawet do 10 lotów w ciągu 10 dni za mniej niż 5 mln dolarów za start, wliczając w to koszt jednorazowego górnego stopnia.


Lot na orbitę (grafika: Boeing)

Pierwsze loty odbywać się mają z Florydy.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: