Nowości Kosmonautyka |
Kosmonautyka.pl > Intermediate eXperimental Vehicle (IXV) Intermediate eXperimental Vehicle (IXV)Intermediate eXperimental Vehicle (w skrócie IXV) to testowy europejski miniwahadłowiec.
PowstanieEuropejska Agencja Kosmiczna (ESA) skoncentrowana jest na budowie rakiet nośnych i bezzałogowych obiektów kosmicznych jak sztuczne satelity oraz sondy kosmiczne. Wynoszone one były do tej pory w "jedną stronę", zaś Europejczykom brakowało technologii powrotu obiektów na Ziemię. Dlatego postanowiono opracować autonomiczny pojazd powrotny z orbity Intermediate eXperimental Vehicle (IXV).
Możliwość powrotu obiektów z niskiej orbity wokołoziemskiej (LEO) na Ziemię ma duże znacznie dla wielu zastosowań kosmicznych. Szczególnie chodzi o:
BudowaIntermediate eXperimental Vehicle (IXV) ma postać miniwahałowca o wielkości samochodu osobowego. Podstawowe dane techniczne Intermediate eXperimental Vehicle (IXV):
Podobnie jak wahadłowce Space Shuttle wchodzi on w atmosferę w uniesionym dziobem wykonując manewry sterami aerodynamicznymi. Jednakże nie ląduje on na Ziemi jak szybowiec, ale po otwarciu spadochronów autonomicznie woduje w oceanie. Pojazd zbudowany został przez firmę Thales Alenia Space z siedzibą w Turynie we Włoszech. Przy programie statków powrotnego pracowali specjaliści, którzy zajmowali się m.in. europejskim bezzałogowym statkiem kosmicznym ATV, europejską lekką rakietą nośną Vega, amerykańskim porzuconym statkiem ratunkowym z stacji kosmicznej X-38 oraz byli aktywni przy porzuconym francuskim projekcie miniwahadłowca Hermes dla 3-6 astronautów (miał być wynoszony rakietą nośną Ariane 5). Ten ostatni miał stanowić podstawę europejskiego programu własnych załogowych lotów kosmicznych nieuniezależniających kraje Europy Zachodniej od korzystania w tej dziedzinie z pomocy NASA i jej załogowych statków kosmicznych. UżytkowaniePojazd IXV po raz pierwszy poleciał w kosmos 11 lutego 2015 roku. Wyniesiony został na pokładzie nowej europejskiej lekkiej rakiety nośnej Vega w ramach misji o numerze VV04.
Był to lot suborbitalny, zatem "zahaczający" o kosmos. Dał on możliwość przetestowania po raz pierwszy technologii i systemów pojazdu.
W locie powrotnym z orbity na Ziemię statek IXV wykorzystał swój kadłub do wytworzenia siły nośnej. Lot kontrolowany był wyłącznie przez aerodynamiczne klapy i stery strumieniowe.
W pojeździe zainstalowano setki czujników. Podłączone do urządzeń rejestrujących zgromadziły one informacje pod kątem aerodynamiki, aerotermodynamiki, materiałów, konstrukcji, naprowadzania, nawigacji, sterowania i awioniki.
Dane pozyskane w programie Intermediate eXperimental Vehicle (IXV), który kosztował około 180 mln euro, pozwolić mają na opracowanie kolejnego pojazdu PRIDE (Programme for Reusable In-orbit Demonstrator for Europe).
PRIDE będzie mógł zabrać ładunek 300 kg. W pracach nad jego powstanie współpracują Francja, Hiszpania, Irlandia, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Portugalia, Wielka Brytania oraz Włochy. Będzie on trochę mniejszy niż amerykański bezzałogowy X-37, jednakże będzie służył do celów cywilnych jak wynoszenie satelitów czy działania robotyczne (np. naprawy) na orbicie. Wsparcie
|