Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > Firefly

Firefly

Firefly to budowana przez firmę Firefly Aerospace rodzina rakiet nośnych.

W ramach rodziny rakiet Firefly opracowywane są 3 rakiety:

  • Firefly Alpha - budowana lekka rakieta nośna
  • Firefly Beta - projektowana średnia rakieta nośna
  • Firefly Gamma - projektowany bezzałogowy wahadłowiec

Rakiety Firefly mają być zdolne do wynoszenia małych ładunków na niską orbitę wokołoziemską (LEO).

Powstawanie

Za rakietami Firefly stoi założona w 2014 roku firma Firefly Aerospace. Założyli ją m.in. byli pracownicy SpaceX.


Wizualizacja rakiety nośnej Firefly Alpha (grafika: Firefly Aerospace)

Budowa

Firefly Alpha

Firefly Alpha to budowana lekka rakieta nośna. Zdolna ma być do wynoszenia ładunków o masie do 1 tony na niską orbitę okołoziemską (LEO).

Jest to rakieta dwustopniowa. Pierwszy stopień napędzany ma być przez 4 rozwinięte przez firmę silniki rakietowe Reaver 1 wytwarzające 45 kN ciągu. Ich paliwo stanowić ma ciekły tlen (LOX) i nafta RP-1.


Test silnika Reaver

Drugi stopień napędzany ma być przez silnik rakietowy Lightning, także na ciekły tlen (LOX) i naftę RP-1. Zapewnić on ma 70,1 kN ciągu.


Test silnika Lightning

Kadłub rakiety wykonany jest z włókna węglowego. Z kompozytu węglowego zdecydowano się także zbudować zbiorniki paliwa.

Pierwszy lot rakiety przewidziany jest jeszcze na 2020 roku.

Rozwój Alphy kosztował do tej pory około 100 milionów dolarów. W Exploration Park na Florydzie powstać ma także fabryka rakiet. Koszt startu oceniany jest na 15 mln dolarów.

Firefly Beta


Wizualizacja rakiety nośnej Firefly Beta (grafika: Firefly Aerospace)

Firefly Beta to planowana średnia rakieta nośna zdolna do umieszczenia ładunku o masie do 4 t na niskiej orbicie okołoziemskiej. Składać się ma z 3 pierwszych stopni rakiety Firefly Alfa.

Firefly Alpha Firefly Beta
Stopnie 2
Długość 29 m
Masa startowa 54 t
Średnica 1,8 m
Paliwo ciekły tlen i nafta RP-1 ciekły tlen i nafta RP-1
Ciąg przy starcie 736 kN
Ładunek na orbitę LEO 1 t 4 t
Koszt wystrzelenia 15 mln dolarów

Wersja ta napędzana może być silnikami rakietowymi AR1 partnerskiej firmy Aerojet Rocketdyne.

Loty

Starty odbywać się mają z kosmodromu Vandenberg. W ramach umowy z U.S. Air Force rakiety startować będą z byłego stanowiska startowego Space Launch Complex 2 West (SLC-2W), które do tej pory było używane do startów rakiety Delta 2 firmy United Launch Alliance (ULA). Starty odbywać się mają także z kosmodromu Canaveral z byłego stanowiska startowego Space Launch Complex 20 (SLC-20), które do tej pory było używane do startów rakiet Titan.

Przyszłość

Jako, że firma Firefly Aerospace została wybrana przez NASA jako jeden z ewentualnych komercyjnych dostawców ładunków na Księżyc w ramach kontraktu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) rakiety Firefly wynosić być może będą lądowniki księżycowe.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: